Al weer een tijdje geleden uitgezonden, maar toch interessant:
Zes editors, van jong talent tot oude rot, geven een kijkje in de keuken van de montage (link). De gedeelde vreugde en pijn bij editor en regisseur, vragen over de afspraak met de kijker en over manipulatie van de werkelijkheid. Een persoonlijk essay over de schoonheid, muzikaliteit en kunst van het monteren. Een saaie scène tijdens de verbouwing van het Rijksmuseum wordt in de prijswinnende documentaire Het Nieuwe Rijksmuseum plotseling heel spannend. Hoe kan dat? Een montage van close-ups van meer dan twintig minuten vertelt zonder één gesproken woord het verhaal van een groep dansers. Hoe doe je dat? Filmmaker John Appel gaat in deze documentaire, die tijdens het Nederlands Film Festival in première gaat, op zoek naar de antwoorden. Magie van de montage is een filmisch essay over het monteren van documentaires. Wat gebeurt er in het samenspel tussen regisseur, editor en de ‘bergen ruw materiaal’ in de computer? Hoe krijgt een documentaire in de beslotenheid van de montagekamer gestalte? Welke afwegingen worden in het vaak slopende en tijdrovende proces gemaakt om tot de essentie van de film door te dringen? De montage is het meest intensieve proces bij het maken een documentaire. Regisseur John Appel: ‘Voor mij gaan documentaires over emoties, over dat wat zich tussen mensen afspeelt. Dat moet op een zo authentiek mogelijk manier over het voetlicht worden gebracht. Wat doet de montage om dit te bereiken en waar maakt authenticiteit plaats voor de leugen? Hoe ver kun je gaan in het ‘liegen van de waarheid’? Waar slaat creatieve manipulatie om in verdraaiing? En ten slotte de meest confronterende (en meest terugkerende) vraag in de montagekamer: waar gaat de film eigenlijk over?’ Volgens de filmmaker is de vraag naar de premisse even pijnlijk als onvermijdelijk. ‘Want in deze worsteling ontstaat meestal dat magische moment waarop de montage begint te vliegen en de puzzelstukken in elkaar lijken te vallen.’ Magie van de montage is geen didactische film over de techniek van het monteren, maar een film over de passie van een aantal top-editors om steeds opnieuw de zoektocht aan te gaan naar de ziel en de kern van een documentaire.